Po dvou letech extrémní poptávky na realitním trhu, kdy stačilo nemovitost jednoduše nafotit, sehnat si advokáta, umístit ji na internetové portály určené k prodeji a do týdne se projevila zpětná vazba v podobě dvaceti zájemců, je u konce.

 

Motivace takového klienta byla zřejmá – „ušetřit“ na provizi realitní kanceláře. Argumenty v hlavě klienta mohly znít nějak takto – proč bych měl platit realitku, když existuje možnost jednoduše nemovitost prodat na vlastní pěst, vždyť stačí pár fotek. Tato motivace se stává naivní, a to z toho důvodů, že jedině zkušený profík zvládne uhrát tu nejlepší nabídku.

 

Občas se v prodeji naskytne možnost navýšit cenu formou aukce. Ruku na srdce, kdo z vás má natolik ostré lokty, aby dokázal se zájemci vyjednat zvýšení ceny na možnou maximální hranu. Osobně jsem zažil několik případů neúspěšných samoprodejů, kdy klient navyšování nezvládl. A pokud byla klientova myšlenka ušetřit na provizi, ptejme se, kolik prodělal, když svůj čas věnoval samotnému prodeji. Na toto téma jsem již natočil pár videí.

 

Prodej nemovitosti vypadá na první pohled jako vcelku banální záležitost, ale realita se jeví podezřívavě. Ten, kdo prodal nemovitost sám, aby ušetřil, ne vždy dokázal z takového prodeje vytěžit maximum. A zájemce naopak více získá, pokud naslouchá důvěryhodné osobě z oboru.

 

Poptávka po nemovitostech byla vysoká díky nízkým úrokovým sazbám hypoték. A dnes? Sazby hypoték na 7 % a inflace, jakou nepamatujeme. Jak se bude přizpůsobovat realitní trh a samotný prodej nemovitostí dál? Při dnešních cenách nemovitostí, které se například v Praze u panelákových bytů přibližují k hranici deseti milionů je velmi důležité, aby za klienta jednal někdo, kdo takových jednání zažil desítky a brilantně dokázal celý obchod dotáhnout do konce. Ne vždy však jdou věci podle plánu, a i prodej nemovitosti se může zkomplikovat nebo zaseknout.

 

Nemovitostí přibývá a zájemci svá rozhodnutí pečlivěji zvažují. Čím dál více bude těžší nemovitost v samoprodeji prodat, protože logicky klient, který prodává nemovitost jednou nebo podruhé v životě, nemůže mít takové zkušenosti jako špičkový realitní makléř. Nyní mají makléři šanci předvést klientům, jaké existují rozdíly v prodeji – pokud prodává klient sám, nebo nemovitost svěří do rukou profesionála. Prodej nemovitostí vždy byla, je a bude emoční záležitost. Ať chceme, nebo ne, emoce se projeví, jak u kupujícího, tak u prodávajícího. Cílem seriózního a úspěšného makléře je zajistit, aby vzniklé emoce byly pro obě strany co nejpříjemnější.

 

Kdy nastane okamžik rozhodnutí, že zájemce nemovitost koupí? Je to ve chvíli, kdy najde fotku nebo video k prodeji v inzerci? Nebo týden potom, co uviděl dostatek nemovitostí a přemýšlí, která je ta pravá?

Ani jedno – ten okamžik podvědomého rozhodnutí přichází na prohlídce, tedy přesněji v prvních vteřinách prohlídky. Jak se říká – první dojem můžeš udělat pouze jednou. U nemovitostí to platí dvojnásob.

 

Klientům vždy doporučuji vybrat si zkušeného makléře. V dnešní době už tak snadno nemovitost neprodáte a pokud ano, nikdy si nemůžete být jistí, že jste neudělali chybu a například jste neprodali nemovitost pod cenou.

17. 8. 2022