Realitní trh nyní prochází určitou stagnací. Za poslední roky jsme mohli sledovat výrazný růst cen nemovitostí, tento trend ale tvrdě narazil. Zlom nastal v létě, kdy pravidelně dochází k poklesu zájmu poptávky, tudíž jsem tomuto známému jevu nepřidával příliš velkou váhu. Dnes však víme, že pokles poptávky v letním období tohoto roku standardní nebyl.

Největší podíl na „ochlazení“ realitního trhu má Česká národní banka. Důsledkem její politiky v podobě zvyšování úroků hypoték v kombinaci s omezeními DTI DTSI je, že hypoteční trh „vyschl“.

Další faktor podílející se na úpadku poptávek demonstruje čekání poptávky na pokles cen, kdy lidé rozhodnutí o koupi odkládají a čekají na zajímavější ceny. Nenechte se ale mýlit. Ceny nemovitostí nebudou padat věčně. Pokles cen, který aktuálně sledujeme je spíše krátkodobý a obrátí se ve chvíli, kdy začnou úroky klesat. Vysoké úrokové sazby si ČNB nebude moci dovolit držet dlouhodobě a při následném snižování se může stát, že se ceny nemovitostí vyšplhají ještě výše, než byly na jaře roku 2022.

Nedostatek nemovitostí na českém realitním trhu přetrvává. Z pozice zájemce o nemovitost se na tu „pravou“ cenu čekat nevyplatí. Riskuje tím, že jeho vysněná nemovitost uteče.

 

Proces, bez kterého se úspěšný realitní makléř neobejde.

 

Pro úspěšný prodej obzvlášť v této situaci musím z každé nemovitosti doslova vytáhnout maximum. Fotograf, kameraman, home staging, marketing, web, texty, inzerce – položky, které je nutné zaplatit bez nároku na výsledek.

Příprava prodeje zabere několik hodin – nemovitost musím nejprve důkladně nastudovat z různých úhlů pohledu a porozumět celkovému procesu. Proč se prodává, jaké jsou okolní vztahy a kde je skrytý potenciál nemovitosti. Poté se svým týmem vytvářím scénář samotné realizace prezentace.

Náklady vložené do zakázky se mohu pohybovat kolem padesáti tisíc. Riziko, že prodej nedopadne se aktuálně zvyšuje. Ale díky tomu, že jsem zakladatelem a vlastníkem realitní kanceláře KOPECKY & Partners, dokážu tomuto problému čelit.

 

Přizpůsobit se, nebo jednat podle zajetých praktik?

Po důsledném a strategickém rozboru pro mě představuje realizace video prohlídky nemovitosti třešničku na dortu. Vynaložené úsilí se následně projeví v podobě zájmu a prodejního úspěchu nemovitosti. Důležitost se klade také na správné nastavení ceny nemovitosti. Vycházet tedy ze statistik dostupných v katastru nemovitostí, vám úspěch s jistotou nezaručí. Podstatnou roli hrají individuální zkušenosti a dovednosti každého makléře. V dnešní době je nutné umět se přizpůsobit.

 

28. 10. 2022